loading...
آموزش مالیاتی
محمد هادی بازدید : 18 پنجشنبه 22 آذر 1397 نظرات (0)

سیستم مالیات بر ارزش افزوده چین یکی از پیچیده‌ترین سیستمهای مالیاتی در دنیا است و فرد به تلاش زیادی برای باقی ماندن محیط در حال تغییر نیاز دارد.

نرخ عمومی مالیات بر ارزش افزوده در حال حاضر در چین برای فروش یا واردات کالاها و همچنین برای فراهم آوردن تعمیر فرایندها و خدمات نصب برابر با 17% است. نرخ پایین 13 % برای کالاهایی مثل محصولات کاغذی، مواد غذایی و محصولات گرمایشی برای استفاده خانگی می‌باشد. محصولات فروخته شده توسط پرداخت‌کنندگان مالیات در سطح کوچک، نرخ مالیات بر ارزش افزوده ویژه 6% را دارد. در حالی که این نرخها توسط دولت تعیین می‌شوند ولی شرکتهای خارجی باید خودشان را با معافیتها و تخفیفهای متعددی که ارائه شده است، آشنا کنند. این موضوع بر اساس صنعت و اینکه آیا آنها بخشی از برنامه آزمایشی هستند که در سال 2013 در برخی شهرها و مناطق مهم شروع شده است یا خیر متفاوت می‌باشد.

مالیات بر ارزش افزوده چین در هر مرحله از زنجیره عرضه که محصول به سمت مصرف کننده نهایی حرکت می‌کند، پرداخت می‌شود. برای مثال در زمینه تولید و صادرات اسباب‌بازی، در مرحله تولید و هنگامی که به توزیع‌کننده فروخته می‌شود، و هنگامی که مجددا به شرکت تجاری برای صادرات فروخته می‌شود، مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌شود. هنگامی که اسباب‌بازی صادر شد، ممکن است تخفیف مالیات بر ارزش افزوده 17%- (بسته به طبقه‌بندی محصول) در مقابل 17% مالیات پرداخت شده وجود داشته باشد. اگر تخفیف مالیات بر ارزش افزوده 10% باشد پس 7 درصد باقی مانده بر عهده دولت می‌باشد در حالی که 10% به شرکت صادرکننده برگشت داده می‌شود. مرکز اطاعات چین معتقد است که برای خریداران خارجی مهم است که در مورد میزان تخفیفهای مالیات بر ارزش افزوده اطلاعات داشته باشند تا قیمت‌گذاری دقیق عرضه کننده معلوم گردد.

گزارش KPMG تشریح می‌کند که اگر شما خریدار خارجی کالاهای چینی باشید، صادرات کالا و همچنین خدمات که بخشی از برنامه آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده است، از چین با نرخ مالیاتی صفر یا معاف رفتار می‌شود. با این حال روش نرخ صفر می‌تواند اشکال متعددی داشته باشد. برای مثال صادرات کالاها توسط شرکتهای تولیدکننده و همچنین صادرات خدماتی خاص، موضوع چیزی است که «صادرات، اعتبار و بازپرداخت» نامیده میشود هستند به این معنی که 1- صادرات معاف از مالیات بر ارزش افزوده است. 2- مالیات نهاده در خریدهای استفاده شده در صادرات در ابتدا به عنوان اعتبار در مقابل مالیات ستانده در فروش داخلی محسوب می شود؛ 3- و هر گونه مالیات نهاده اضافی با صادرکنندگان بازپرداخت می‌شود.

از نظر مقایسه، برای کالاهای صادر شده به خارج توسط شرکتهای تجاری مستقر در چین، روش «اول پرداخت، سپس بازپرداخت مالیات» به کار برده می‌شود. شرکت تجاری در ابتدا و در هنگام خرید کالاها مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می‌کند اما هنگامی که آنها را صادر می‌کند شرکت مشمول مالیات بر ارزش افزوده محصول در مورد صادرات نمی‌باشد و بعدا می تواند تمام یا قسمتی از مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده در هنگام خرید را مطالبه نماید. به علاوه خدمات معینی که از چین صادر می‌شوند و بخشی از برنامه آزمایشی هستند اکنون معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند. این خدمات عبارتند از لیزینگ، حمل و نقل بین‌المللی، انتقال تکنولوژی، مشاوره تکنولوژی، مدیریت انرژی، نرم‌افزار، طراحی و آزمایش، مدیریت پردازش کسب و کار، نمایشگاه، علامت تجاری، تبلیغات، انبارداری، تدارکات و مشاوره، صدور گواهی.

در حالی که خدمات وارد شده از خارج به چین مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند، اعتبار مالیاتی می‌تواند هزینه برای خریدار را خنثی نماید. در صورتی که عرضه کننده، تاسیسات تجاری در چین نداشته باشد، پس دریافت کننده در صورتی که تاسیس شده باشد و یا در شهری که برنامه آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده اجرا می شود اقامت داشته باشد، آن را پرداخت می‌کند. در این شرایط عموماً به دریافت‌کننده، اعتبار مالیاتی ارزش افزوده تعلق می‌گیرد در صورتی که به عنوان پرداخت کننده مالیات بر ارزش افزوده عادی ثبت نام کرده باشد بنابراین مالیات بر ارزش افزوده یک هزینه واقعی نبوده و با فراهم کردن اسناد معین مورد نیاز برآورده می‌شود

 در حالیکه مالیات بر ارزش افزوده در چین پیچیده است، به سادگی می‌توانید از عرضه کننده یا حسابدار خود  بخواهید تا تخفیفهای مالیات بر ارزش افزوده و فرایندهای آن از جمله اینکه آیا آنها بخشی از برنامه آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده هستند یا خیر را برای شما توضیح دهد و بدین طریق می‌توانید هزینه‌های خود را کاهش داده و شفافیت بیشتری را به افراد خود بدهید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 25
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 66
  • بازدید ماه : 141
  • بازدید سال : 652
  • بازدید کلی : 3,938